BankID

BankID er din elektroniske legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. Den kan brukes på de fleste offentlige nettsider. Husk at du ALDRI må oppgi koden eller passordet til noen. Dette er din personlige digitale identitet.

Endring av BankID-vilkår

Det er nå oppdaterte vilkår i avtalen om BankID. Nye vilkår vil tre i kraft fra 1. januar 2023 dersom du aksepterte en tidligere versjon av Avtale om BankID da du bestilte BankID fra Drangedal Sparebank. 

Ny avtalevilkår for BankID (norsk)

Hva er Bank ID-app?

BankID-app er en digital innlogging og signering gjennom en app på telefonen din - helt uten den svarte kodebrikken.

BankID har lansert en app som gjør innlogging med BankID enda enklere og tryggere. Med appen kan du identifisere deg helt uten en brikke som gir deg koder. Selv om du tar i bruk appen, kan du fortsatt bruke BankID på mobil og kodebrikken hvis du vil - inntil videre. 

BankID på mobil - fases ut til høsten:

BankID på mobil fases nemlig ut fra høsten av til fordel for BankID-app. Utfasingen skjer for å gi brukerne en enda enklere BankID-hverdag. Last derfor ned BankID-appen allerede nå, så er du klar for en bedre og mer fremtidsrettet brukeropplevelse. BankID-appen ble lansert i 2020 - så opptil 1,5 millioner nordmenn har allerede tatt løsningen i bruk. Utfasingen skjer ved at det stoppes for nye BankID på mobil-aktiveringer. Dette skjer fra september av. Dersom du mister mobilen, bytter abonnement eller får nytt SIM-kort etter at det er stoppet for nye aktiveringer, vil du ikke kunne aktivere BankID på mobil på nytt. Da må du velge app eller kodebrikke som alternativ. 

Med BankID-app får du:

  • Raskere innlogging
  • Økt sikkerhet mot svindel
  • Mer brukervennlig løsning

BankID-app er ekstra trygt fordi telefonen er beskyttet med en kode og fordi du alltid mottar varsel på mobilen som du må godkjenne. Ikke minst har du stort sett alltid telefonen i nærheten.

BankID kodebrikke

Denne bruker du hver gang du skal logge inn i mobil- og nettbank. Du må ha kodebrikken tilgjengelig for å få de nødvendige koder for å logge inn, i tillegg må du huske ditt valgte passord.  

Jeg ønsker hjelp med BankID kodebrikke

BankID på mobil

Da slipper du å ha kodebrikke, og du fikser alt fra mobilen. Alt du trenger å huske på er en 4-sifret kode. 

Husk: I mobilbanken kan du også logge deg inn og betale med Touch ID, FaceID eller personlig kode. 

Selvom du anskaffer deg BankID på mobil, må du fortsatt ha den svarte kodebrikken din, dette pga din sikkerhet. 

Jeg ønsker hjelp til BankID på mobil

BankID policy og avtalevilkår  

The Trust Service Provider Statement (TSPS) beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbrukere for BankID og BankID på mobil. Hvis du ønsker å lese et forenklet dokument, kan du se relevante avtalevilkår (PDS) for BankID og BankID på mobil.

BankID policy and terms of use  

The Trust Service Provider Statement (TSPS) provides a description of the bank’s public key infrastructure for issuing electronic identities (eIDs) to its end users for BankID and BankID on mobile. For a simplified document, please see the relevant terms and conditions (PDS) for BankID and BankID on mobile.