Ny finansavtalelov - hva betyr det for deg?

Digital kommunikasjon som standardvalg og høyere krav til informasjon.

Ny finansavtalelov fra 1. januar – hva betyr den for deg?

Finansavtaleloven regulerer finansavtaler, dvs. avtaler du inngår med banken din.
Hovedformålet med den nye loven er å styrke dine rettigheter og forebygge gjeldsproblemer.

Mer informasjon og flere spørsmål
Et resultat av den nye loven er at du kan oppleve å få mer informasjon fra banken enn du får i dag. Det viktig at du leser alle brev og meldinger fra banken

Den nye loven pålegger banken å sende deg flere meldinger om ulike forhold, for eksempel om renteendring. Disse meldingene får du i mobil- og nettbanken.

De viktigste meldingene får du i tillegg et varsel om på SMS eller e-post. Vi ber deg da om å logge inn i nettbanken for å lese meldingen der.

Et annet resultat av den nye loven er at du kan oppleve at du får flere spørsmål når du skal inngå nye avtaler med banken. Hensikten er å ivareta deg som kunde. Banken skal veilede og varsle deg på en forståelig måte slik at du kan ta gode og informerte valg for økonomien din.

Digitalt førstevalg
Digital kommunikasjon blir standardvalget.  Dette betyr at vi kan bruke elektronisk kommunikasjon når vi sender deg melding om kundeforholdet ditt. Men du har mulighet for å reservere deg dersom du heller vil ha brev i posten.

Se opp for svindelforsøk
Vi vil aldri be deg om å oppgi personlige koder og passord via e-post, SMS eller telefon.

Vær forsiktig med lenker! Er du i tvil om meldingen kommer fra banken din, bør du kontakte bankens kundesenter før du klikker på lenker.

Eksisterende avtaler gjelder fortsatt
Avtalene du allerede har gjelder fortsatt og fornyes på samme måte som tidligere. Men den nye loven gjør at du kan komme til å få mer informasjon fra banken.

 

Les mer om ny finansavtaleloven